Publikováno

Spaní s jógou

Jóga nidra. To je takové „jógové spaní“. V jazyce jógy je to znamená určitý stav vědo mí. Tvoří ho dva stupně. V prvním stupni se dosahuje uvolňujícího stavu, podporujícího regeneraci nervového systému organismu. A ten druhý stupeň, to je vlastní jóga nidra. Při ní máme bdělou mysl, ale své okolí nevnímáme. Jsme v hluboké jógové relaxaci. Jak tohoto úžasného ozdravného stavu dosáhneme? V první řadě je důležité si najít klidné místo. Venku v přírodě či uvnitř domu.
jóga na podložce.jpg

Co komu vyhovuje. Důležité je, aby zde byla pro nás příjemná teplota, nebyl tam průvan nebo příliš větrno. A také nás tam samozřejmě nic a nikdo nerušil. Necitlivé a rychlé vytržení z relaxace škodí naší psychice. Co se týče polohy našeho těla, měli bychom mít hlavu (při poloze vleže) nebo tvář (při poloze vsedě) směřovanou na sever. Pokud si vytvoříme vhodné podmínky, lze předpokládat, že budeme jógu nidra praktikovat správně.

Pak půlhodinka této praxe dokáže nahradit i několikahodinový „obyčejný“ spánek!

 
meditace při úplňku.jpg 
Praxe v lehu

Lehneme si na záda, zaujmeme pozici šavásana (tzv. pozice mrtvoly). Klidně dýcháme, rytmus by měl být nádechy a výdechy na osm dob, pauzy na zastavení dechu na čtyři doby (8:4, 8:4). Když se uvolníme, necháme dech plynout ve svém rytmu, který nám vyhovuje. Soustředíme se na čakru solaru plexu. Představujeme si, že z ní vychází energie a její proud se pohybuje ve směru hodinových ručiček. Kruhy si představujeme nejdříve malé, po pár minutách velké, takové, že naše tělo je uvnitř. Bod našeho soustředění je asi 15 cm nad temenem hlavy. Nakonec by měla energie vycházet z těla ve spirále. Relaxujeme takto asi tři minuty a pak spirálu otočíme. Směřuje naopak do solaru plexu a pohyb je proti směru hodinových ručiček. Měli bychom prožívat již úplné uvolnění. Asi po dvaceti minutách začneme své tělo vnímat a pomalu se probouzet.

 
Praxe v sedu

Vybereme si jeden z jógových sedů. Sedneme si vzpřímeně. Postupujeme jako v případě praxe v lehu, jak je uvedeno výše. V tomto případě bude ale bod soustředění nad hlavou, na vrcholu kuželu spirály energie. Tento způsob praxe je trochu kratší, asi dvanáct minut. Probouzíme se opět citlivě, pomalu!

Spaní s jógou
Ohodnoťte příspěvek